Planning app voor de horeca nodig? Ontdek de mogelijkheden

Single post featured image

Elke horecabedrijf is gebaat bij een overzichtelijke personeelsplanning. Van horecapersoneel wordt vaak veel flexibiliteit verwacht, dus is het handig als de planning eenvoudig meebeweegt. Vooral nu er een groot personeelstekort heerst, is het fijn om je geen zorgen meer te maken over het rooster. Daarom is het aan te raden om van statische programma’s als Excel af te stappen en over te gaan op een planning app voor de horeca.

Personeelsplanning voor de horeca

Een goed georganiseerde personeelsplanning in de horeca is niet alleen belangrijk voor de bezetting. Het zorgt ervoor dat de juiste mensen het vaakst op de juiste plek staan. Dit verhoogt het werkgeluk van het personeel en verlaagt de werkdruk van de werkgever. Veel horecabedrijven maken nog altijd roosters in Excel of Google Speadsheets. Functioneel, maar het komt niet tegemoet aan de flexibiliteitswensen waar de horeca om vraagt. Daarnaast kan het voorkomen dat horecapersoneel deze manier van roosteren als ingewikkeld ervaart. Een planning app biedt daarvoor een eenvoudige oplossing.

Van alle branches is het personeelstekort in de horeca het grootst. Uit de laatste cijfers blijkt dat er zo’n 12.000 horecavacatures open staan. Door je personeel of toekomstig personeel eerder tevreden te stellen is een rooster app/planning app een waardevolle toevoeging. Duidelijkheid en makkelijk contact leggen over zaken als werkuren en verlof zijn aspecten die werknemers als belangrijk ervaren.

Horecarooster maken: de mogelijkheden

Een rooster app is vooral voor kleine horecabedrijven een flinke investering. Zelf een horecarooster maken kan dan een oplossing zijn. Bedenk je wel dat de tijd die je met een alles-in-een horeca planning app bespaart behoorlijk is, waardoor de investering al minder prijzig is gedacht. Om zelf een horecarooster maken is het aan te raden om een programma te gebruiken waar alle werknemers bij kunnen, zodat iedereen altijd zicht heeft op wie wanneer werkt. Google Speadsheet is daar de juiste oplossing voor. Zorg alleen wel dat alleen de planners rechten hebben om bestanden te bewerken.

Daarnaast is het aan te raden om bepaalde uren, tijden of dagen met kleuren aan te geven. Zo wordt het rooster makkelijker leesbaar voor je werknemers. Als je een rooster in Google Spreadsheets maakt is het zaak om elke verandering in het rooster tijdig aan te geven en goed te blijven communiceren met je werknemers. Het grote verschil met een rooster app is dat alle communicatie over verlof, verzuim, ruilen van dienst, beschikbare uren aangeven e.d. niet via Google Spreadsheets kan. Bij een app is dat wel het geval, waardoor de hele personeelsplanning en personeelsadministratie haast geautomatiseerd verloopt.

Roosterprogramma voor de horeca

Voor zowel grote- als kleine horecabedrijven is een roosterprogramma een waardevolle investering. Programma’s als die van Werktijden.nl zorgen voor overzicht en efficiëntie. In een oogopslag ziet zowel de werknemer als de manager het weekrooster en het aantal uren. Daarnaast kun je als werknemer binnen aan paar muisklikken alle verlofaanvragen inzien, het aantal gewerkte uren per werknemer, de beschikbaarheid, informatie over het salaris en de contactgegevens. Daarnaast ontvang je meldingen als een werknemer een nieuw verzoek indient of als er bijvoorbeeld iemand niet is komen opdagen. Met een roosterprogramma voor de horeca behoud je dus gemakkelijk het overzicht over je bedrijf.

Horeca rooster app

Het grootste voordeel van een horeca rooster app is dat je altijd en overal inzicht hebt in roosters, werktijden en verlof. Daarnaast werkt het gebruiksvriendelijk voor iedereen en is het flexibel en efficiënt. De rooster app van Werktijden.nl is gelinkt aan pc-software, zodat je kan beslissen op welke device jij jouw rooster en personeelsplanning wil managen. De app is eenvoudig te integreren in eenieders digitale agenda.

Het wekelijkse of maandelijkse gepuzzel om een rooster in elkaar te flansen wordt met een horeca rooster app een stuk eenvoudiger. Medewerkers geven zelf aan wanneer ze wel en niet kunnen. De app toont dan direct per dag aan welke mensen je kunt inzetten. Met andere woorden: je zaak runnen wordt een stuk eenvoudiger met een horeca rooster app.

Start nu

Probeer nu 14 dagen gratis

Direct opzegbaar. Stopt automatisch.

Probeer Gratis