10 creatieve secundaire arbeidsvoorwaarden

Single post featured image

Het aantrekken van nieuwe werknemers is in deze competitieve arbeidsmarkt voor veel bedrijven een uitdaging. Naast een goed salaris en uitdagende werkzaamheden, maken creatieve secundaire arbeidsvoorwaarden vaak het verschil. Deze extra voordelen maken het werk aantrekkelijker en helpen daarnaast bij het behoud van werknemers. In deze blog vind je 10 creatieve secundaire arbeidsvoorwaarden.

Wat zijn secundaire arbeidsvoorwaarden?

Het is belangrijk om goed te begrijpen wat secundaire arbeidsvoorwaarden precies zijn. Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn de extra voordelen die een werkgever kan bieden naast de primaire arbeidsvoorwaarden, zoals salaris, vakantiegeld, pensioen, onkosten en overwerktoeslag.

Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn meestal gericht op het verbeteren van het lichamelijke en mentale welzijn van medewerkers en kunnen variëren van extra vrije dagen tot bedrijfsvakanties en de mogelijkheid om de helft van de tijd thuis te werken.

Voorbeelden van traditionele secundaire arbeidsvoorwaarden

Voordat we verder gaan met de creatieve secundaire arbeidsvoorwaarden, zijn hier enkele voorbeelden van ‘traditionele’ secundaire arbeidsvoorwaarden. Ondanks dat deze prima zijn, trek je er geen sollicitanten mee over de streep.

✅Ziektekostenverzekering: veel werkgevers bieden een ziektekostenverzekering aan als secundaire arbeidsvoorwaarde.

✅Pensioenregeling: een pensioenregeling is een populaire secundaire arbeidsvoorwaarde die helpt om werknemers aan te trekken en te behouden.

✅Vakantiedagen: het bieden van extra vakantiedagen kan helpen bij het aantrekken en behouden van medewerkers.

✅Flexibele werkuren: veel werknemers geven de voorkeur aan flexibele werkuren, zodat ze hun werk kunnen aanpassen aan hun persoonlijke leven.

✅Opleidingsmogelijkheden: het aanbieden van opleidingsmogelijkheden kan helpen bij het ontwikkelen van medewerkers en het behouden van talent.

✅Hybride werken: de mogelijkheid voor thuiswerken.

✅Dertiende maand: het aanbieden van een extra maandsalaris in december is voor veel mensen een grote aantrekkingskracht.

✅Laptop of telefoon van de zaak: apparatuur die je ook thuis mag gebruiken.

✅Reiskostenvergoeding: een fijn extraatje voor werknemers die ver weg wonen.

Creatieve secundaire arbeidsvoorwaarden

Nu je weet wat traditionele secundaire arbeidsvoorwaarden zijn, is het tijd om creatieve secundaire arbeidsvoorwaarden benoemen. Hierbij 10 ideeën waarmee je sollicitanten over de streep trekt én werknemers behoudt.

1. Sporten voor extra vakantiedagen

Een bewezen effectieve methode om werknemers te motiveren en gelijktijdig het ziekteverzuim tot 30 procent te laten dalen, is sporten voor extra vakantiedagen. De methode werkt simpel: je biedt als werkgever een gratis sportabonnement aan. Vervolgens ontvangen de werknemers voor elk gesport uur 10 minuten vakantie erbij met een maximum van zeven dagen extra verlof. Het bijhouden van de sporturen doen de werknemers zelf.

2. Werken vanuit een warm land

De zogenoemde ‘workation’ wordt alsmaar populairder. Voor het coronatijdperk was dit alleen besteed aan zzp’ers die online werkten (digital nomads). Nu is het voor mensen in loondienst steeds normaler om thuis te werken, dus waarom niet vanuit een warm land? Steeds meer werkgevers vinden het prima als hun werknemers tijdens de winter een poosje vanuit een warm land werken. Sterker nog: er zijn zelfs werknemers in Nederland met huisjes op bijvoorbeeld Ibiza en Mallorca waar af en toe een afdeling naar toe mag om te werken.


3. Baaldagen

Iedereen zit wel eens niet lekker in zijn of haar vel en is eigenlijk toe aan een dagje vrij. Door een of twee baaldagen per jaar aan te bieden, geef je werknemers de ruimte om even hun rust te pakken als ze dat nodig hebben. Het inzetten van een baaldag is voor managers en HR direct een teken om even polshoogte te nemen of het slechts gaat om een offday of dat er meer aan de hand is. Met het aanbieden van baaldagen laat je begrip zien voor de mentale gezondheid van je werknemers. Dit wordt door (potentiële)werknemers gewaardeerd.

4. Massages op het werk

Een massage tussen het harde werken door; wie wordt er niet blij van? Een simpele maar creatieve secundaire arbeidsvoorwaarde is het aanbieden van massages op het werk. Huur als werkgever bijvoorbeeld één keer per maand een masseur in die een paar uurtjes massages verzorgd. Daarnaast kun je een massagestoel in het kantoor zetten. Met dit soort kleine (en goedkope) extra arbeidsvoorwaarden kun je sollicitanten over de streep trekken en werknemers tevreden houden. Dit soort kleinigheidjes versterkt eveneens je werkgeversmerk.

5. Doorgroeimogelijkheden & betaalde opleidingen

De mogelijkheid om in de toekomst een hogere functie binnen het bedrijf te krijgen, is voor veel werknemers en sollicitanten een positieve impuls. Naast het aanbieden van de mogelijkheid om door te groeien, kun je werknemers het volgende aanbieden: interne opleidingen, opleidingsvergoedingen, ontwikkelingsbudget, gratis coaching of gratis betaalde lidmaatschappen voor specifieke apps of tools. Op die manier laat je zien dat je het als werkgever écht ziet zitten in je werknemers en dat je bereid bent in hun te investeren. Dat geeft de werknemer vertrouwen en houdt ze gemotiveerd.

6. Gratis gezonde lunch

Net als sporten is gezond eten een van de belangrijkste factoren voor een goede weerstand. Om zo weinig mogelijk ziekteverzuim te krijgen, is het belangrijk om je werknemers te stimuleren om te sporten en gezond te eten. Biedt bijvoorbeeld gratis gezonde lunches aan en zorg dat er altijd vers groente en fruit beschikbaar is. En andere manier om de gezondheid van je werknemers te stimuleren is het aanbieden van een fitnesshorloge, zoals een Fitbit. Deze horloges meten je hartslag, aantal stappen en je sportieve prestaties. Voor veel mensen werkt dit motiverend.

7. Extra vakantiedagen

Niets is voor werknemers belangrijker dan een goed salaris en een goede balans tussen werk en privé. Door extra vakantiedagen aan te bieden, speel je in op de positieve emoties van de (potentiële) werknemers. Al zijn het maar een paar dagen extra per jaar; extra vrije dagen vormt een aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarde. Je kunt er ook voor kiezen om in plaats van extra vakantiedagen, personeel extra vrije te geven bij bijvoorbeeld bij een verhuizing of verjaardag.

8. Je hond mee naar kantoor

Deze secundaire arbeidsvoorwaarde is een beetje tricky, aangezien het ook mensen kan afschrikken. Toch is het de moeite waard om te benoemen, omdat veel testen hiermee positief ontvangen werden. Er zijn namelijk meerdere Nederlandse bedrijven die het toestaan om je hond mee te nemen naar het kantoor. Dit zou stressverlagend werken en werknemers komen bovendien aan hun lichaamsbeweging, omdat de hond soms uitgelaten moet worden.

9. Spelletjes op het werk

Een beetje ontspanning op het werk kan geen kwaad. Daarom is een creatieve secundaire arbeidsvoorwaarde het aanbieden van verschillende spellen. Denk daarbij aan een tafeltennistafel, voetbaltafel, dartboard, Playstation, VR-games, Nintendo Switch of een voetbal- en basketbalveldje. Wat het ook is; meldt dit soort zaken altijd in de vacaturetekst, aangezien dit mensen een positief beeld geeft van de tendens op de werkvloer.

10. Bedrijfsboot

Een bedrijfsboot is een perfecte, originele en leuke extra arbeidsvoorwaarde. Je hoeft als werkgever alleen een boot(je) en aanlegplaats te kopen. Vervolgens bied je jouw werknemers de mogelijkheid om voor, na of tijdens werkuren een stukje te varen. Een bedrijfsboot zorgt niet alleen voor extra blije werknemers, het is ook goed voor teambuilding en de gezondheid.

Hoe prioriteer je secundaire arbeidsvoorwaarden?

Als werkgever is het belangrijk om secundaire arbeidsvoorwaarden te bieden die niet alleen aantrekkelijk zijn voor werknemers, maar ook haalbaar en betaalbaar zijn voor de organisatie. Het is vaak een balans vinden tussen het bieden van voordelen en het behouden van financiële stabiliteit.

Bij het samenstellen van nieuwe secundaire arbeidsvoorwaarden is het belangrijk om te beginnen met het vaststellen van de belangrijkste prioriteiten voor de werknemers. Dit is per bedrijf verschillend en kan het snelst worden gedaan door enquêtes. Op basis van deze informatie kun je de meest waardevolle secundaire arbeidsvoorwaarden bepalen.

Vervolgens moet je als werkgever bepalen welke secundaire arbeidsvoorwaarden je kan bieden binnen het budget. Blijf hierin realistisch, zodat je de beloften altijd waar kunt maken.

Onthoud goed dat secundaire arbeidsvoorwaarden niet alleen een manier zijn om werknemers aan te trekken en te behouden, maar ook om de bedrijfscultuur te verbeteren en werknemers te laten zien dat je om hun geeft. Het is dus belangrijk om creatieve secundaire arbeidsvoorwaarden te bieden die passen bij de waarden en doelen van de organisatie en die werknemers aanmoedigen om zich volledig in te zetten voor de organisatie. Dat betaalt zich altijd uit!

Start nu

Probeer nu 14 dagen gratis

Direct opzegbaar. Stopt automatisch.

Probeer Gratis