De 3 onmisbare aspecten voor succesvol thuiswerken

Single post featured image

Sinds de coronapandemie is thuiswerken plots de standaard geworden. Voor de één een zegen, voor de ander een vloek. Veel werknemers krijgen de kans om hybride te werken: deels thuis, deels op kantoor. In dit artikel lees je de drie onmisbare aspecten om succesvol thuis te werken.

1. Creëer een rustige werkomgeving

Zoek óf creëer een ruimte in huis waar je je prettig voelt. Als je een eigen werkkamer hebt, is dat ideaal. Maar ook een rustig hoekje van de woonkamer, de keukentafel of een extra bureautje in je slaapkamer kunnen prima als werkplek dienen. Zolang jij je er maar fijn bij voelt.

Houd bij het creëren van een werkplek rekening met voldoende lichtinval en ventilatie. Een zolder zonder ramen of met een klein raampje is vaak niet bevorderlijk voor je concentratie. Te weinig daglicht en slechte ventilatie maken je namelijk eerder moe en futloos.

Zorg daarnaast dat je werkplek opgeruimd is en dat je alle benodigdheden binnen handbereik zijn. Zo hoef je niet steeds op te staan om bepaalde zaken in andere kamers te zoeken. Hierdoor werk je efficiënter en word je rustiger in je hoofd.

Om die rust nog beter te bewaren kun je bijvoorbeeld een koptelefoon aanschaffen die omgevingsgeluiden dempt. Op die manier kun je ongestoord werken.

2. Maak afspraken met jezelf en je huisgenoten

Op kantoor heb je verschillende collega’s die je soms aan bepaalde dingen herinneren of acties uitlokken. Bijvoorbeeld om een stukje te lopen, koffie te halen, te lunchen of een praatje te maken. Thuis heb je dat niet, dus zul je goede afspraken moeten maken met jezelf.

Begin elke keer op dezelfde tijd met werken, plan pauzes is en zorg dat de vergaderingen op handige tijdstippen plaatsvinden. Op deze manier houd je structuur in je dag en vergeet je niet af en toe te rusten. Het is belangrijk dat je huisgenoten van jouw werktijden op de hoogte zijn. Op die manier kun je zo rustig mogelijk werken.

Maak eventueel afspraken met ze wanneer ze je wel mogen storen en wanneer niet. Op die manier word je zo min mogelijk afgeleid en ontstaat er zo min mogelijk irritatie.

3. Zorg voor voldoende pauzes

Veel thuiswerkers vergeten pauze nemen, omdat niemand hun daartoe verleidt. Ondanks dat het verleidelijk is om door te werken, zijn pauzes ontzettend belangrijk om je energielevel, productiviteit en concentratie op peil te houden. Plan dus pauzes in en houd je daaraan.

De pauzes kun je het best besteden door te bewegen; bijvoorbeeld wandelen, fietsen of thuis oefeningen doen. Dit is voor zowel je mentale als lichamelijke gezondheid goed. Buiten werktijden om is het verstandig om tijd in te plannen voor sociale activiteiten of sport. Op die manier houd je een goede balans tussen thuiswerken en privé.

Hoe kun je als werkgever het best omgaan met thuiswerken?

Werkgevers dragen de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat hun medewerkers op een verantwoorde manier kunnen thuiswerken. De volgende aspecten komen daarbij kijken:

– praktische benodigdheden, zoals een laptop, beeldscherm en headset.
– duidelijke afspraken over beschikbaarheid tijdens het thuiswerken.
– goed werkend communicatieplatform, zoals Teams.
– het bieden van flexibiliteit voor werknemers die thuis willen werken (bijvoorbeeld m.b.t. kinderen)
– het regelmatig monitoren van de productiviteit van werknemers en het werkgeluk i.c.m. thuiswerken
– het regelmatig vragen van feedback aan werknemers met betrekking tot thuis werken, op kantoor werken en hybride werken.

Is thuiswerken een blijvertje?

De toekomst van thuiswerken is afhankelijk van technische ontwikkelingen (bijv. meta en VR), de vraag naar flexibiliteit en de behoeften van werkgevers en werknemers. Het is dus lastig een voorspelling te maken.

Wat wel duidelijk is, is dat thuiswerken sinds corona compleet genormaliseerd is. Vóór corona werkte ongeveer 6 procent van de werknemers thuis, tijdens de pandemie was dat gemiddeld 44 procent en volgens een studie van de EU werkt in 2030 ongeveer 30 procent van de werknemers deels thuis.

Wat je nog niet wist over thuiswerken

De afgelopen jaren zijn veel onderzoeken gedaan naar thuiswerken en de effecten daarvan op werknemers, werkgevers, de economie en zelfs op het klimaat. Hierbij een aantal interessante feitjes over thuiswerken:

– Thuiswerken bestaat al veel langer dan je wellicht zou denken. In de 19e eeuw hadden sommige ambachtslieden en kunstenaars de mogelijkheid om vanuit huis te werken.

– Thuiswerken is niet alleen populair bij werknemers, maar ook bij werkgevers. Een studie van het Amerikaanse bedrijf Global Workplace Analytics toont aan dat bedrijven die hun werknemers in staat stellen om vanuit huis te werken, minder kosten hebben voor kantoorruimte en besparen op vervoerskosten en ziekteverzuim.

-Volgens een studie van de Universiteit van Stanford zijn werknemers die vanuit huis werken, productiever, tevredener en blijven langer bij het bedrijf

-Thuiswerken is niet alleen goed voor de economie, maar ook voor het milieu. Door minder te reizen naar het werk, kun je bijdragen aan het verminderen van uitstoot van broeikasgassen en het verminderen van de druk op het openbaar vervoer.

– Thuiswerken leidt tot een betere work-life-balance. Werknemers die vanuit huis werken, kunnen bijvoorbeeld makkelijker hun werk afstemmen op hun persoonlijke leven en hebben minder tijd nodig om naar het werk te reizen. Dit kan leiden tot minder stress en meer tijd voor ontspanning.

Start nu

Probeer nu 14 dagen gratis

Direct opzegbaar. Stopt automatisch.

Probeer Gratis