Vóór de coronacrisis werd amper flexibel gewerkt, waardoor werkgevers soms in de knel kwamen bij ziekte. Nu flexibel werken de norm is geworden, zijn bedrijven genoodzaakt flexibel te plannen; zowel qua werkmomenten als werkplekken en werktijden. Vooral in de wintermaanden is het zaak de planning zo in te richten dat er zo min mogelijk kans is op uitval door bijvoorbeeld de griep of corona.
Wat is een flexibele planning?
Een flexibele planning is een ruim begrip; het kan betekenen dat je werknemers zelf laat bepalen wanneer hij zijn uren invult of dat je werknemers de gelegenheid geeft om qua locatie te werken waar ze willen. Voor veel kantoorpersoneel en managers van kantoorpersoneel is flexibel of ‘hybride’ werken al geïntegreerd in de bedrijfsvisie. Voor non-deskpersoneel is dat nog niet het geval, terwijl het meerdere voordelen kan opleveren.
Uit een internationaal onderzoeksrapport blijkt dat meer dan 60 procent van het niet-kantoorpersoneel graag eigen diensten wil inplannen. Meer dan de helft van hen gaf aan dat hun rooster niet flexibel genoeg was. Ondanks dat het voor werkgevers ontzettend lastig is om een flexibele werkplanning te maken en iedereen tevreden te houden, is het wel zaak dit in het achterhoofd te houden.
Waarom een flexibele planning in de winter?
Tijdens de coronacrisis was te merken dat bedrijven met enorme uitval te maken hadden. Soms functioneerden complete afdelingen niet door een corona-uitbraak. Om een volgende coronagolf óf griepgolf (zoals nu het geval is) voor te zijn, is het slim om bijtijds maatregelen te treffen in de vorm van een flexibele planning. Op die manier kun je zorgen dat mensen die zich bijvoorbeeld niet fit voelen een paar dagen extra thuiswerken. Daarnaast kun je flexibiliteit bieden door personeel de werktijden zelf in te laten plannen.
Op die manier voorkom je op de eerste plaats uitval door ziekte en op de tweede plaats houd je werknemers tevreden door ze die flexibiliteit te bieden. De enige uitdaging is flexibiliteit bieden en tegelijkertijd de bezetting en planning goed organiseren. Werktijden.nl biedt met een alles-in-een-app oplossing voor dit probleem.
Gemiddeld ziekteverzuim
Het ziekteverzuim was in 20 jaar niet zo hoog als in het eerste kwartaal van 2022. Los van de corona-ontwikkeling is het verzuim sinds 2016 aan het groeien. De oorzaken van deze groei zijn niet bekend. Mogelijk kan het te maken hebben met het feit dat mensen zich eerder ziekmeldde dan voorheen en/of door meerdere factoren een verlaagde weerstand hebben waardoor meer mensen vatbaar zijn voor ziekte.
In de winter is het ziekteverzuim het hoogst. Het griepseizoen begint laat oktober en eindigt pas rond april. De reden waarom het influenzavirus vooral in de winter huishoudt is eenvoudig. Een virusdeeltje is een dood eiwitpakje met erfelijk materiaal dat niet zelf kan bewegen, maar omdat het in de winter vochtig is, wordt het virusdeeltje overal mee naar toegenomen en adem je het eerder in. Op vochtige plekken kunnen deze virussen uren in de lucht blijven hangen. Om die reden zie je vaak griepgolven in de winter. Een goede vochtvrije ruimte met goede luchtcirculatie is daarom gewenst als je zieke werknemers wil voorkomen.
Planningsoftware voor flexibele planning
Door flexibel te roosteren zorg je er niet alleen voor dat je direct kunt handelen als er onvoorziene situaties plaatvinden, je draagt ook nog eens bij aan het werkgeluk van medewerkers. Dit heeft weer impact op een efficiëntere bedrijfsvoering. Met andere woorden: een win-winsituatie. Om flexibel te kunnen roosteren, heb je goede tools nodig die dit mogelijk maken.
De tool van Werktijden.nl zorgt voor een duidelijke, overzichtelijke en flexibele planning. Medewerkers geven zelf hun beschikbaarheid in de app aan. Op basis daarvan kun je als manager eenvoudig en flexibel inroosteren. Met behulp van de app kan iedereen hun rooster altijd en overal inzien. Indien toegestaan kunnen werknemers hun diensten onderling ruilen of diensten overnemen bij ziekte.
Lees ook
Probeer nu 14 dagen gratis
Direct opzegbaar. Stopt automatisch.
Probeer Gratis