Je bent ziek, meldt het netjes bij je werkgever, maar vervolgens doet je werkgever moeilijk. Wat nu? Welke rechten heb je als werknemer? En hoe pak je het verloop van je ziekte aan? In deze blog gaan we dieper in op wat je kan doen als je werkgever moeilijk doet bij ziekte.
Het is een uitdagende situatie wanneer je je ziek meldt en vervolgens te maken hebt met een negatieve reactie. Ziekte op zichzelf is al stressvol genoeg. Wees echter gerust, er zijn stappen en middelen om je te helpen in deze situatie. Allereerst is het belangrijk om te weten wat je rechten (én plichten!) zijn bij ziekte.
Rechten & plichten
Het eerste recht, is recht op ziekte. Je hebt als werknemer, in welke functie dan ook, het recht om ziek te zijn. Je bent en blijft een mens en ziekte hoort daarbij. Iedereen wordt wel eens ziek.
Wanneer je je ziek meldt dan dien je dit zo snel mogelijk te doen. Moet je ’s avonds werken, maar weet je ’s ochtends al dat je ziek bent? Dan meld je je ’s ochtends al ziek. Echter, het kan natuurlijk voorkomen dat je overdag pas ziek wordt, of net voordat je begint met werken. In dat geval mag je je ook gewoon ziek melden.
Sommige werkgevers stellen een minimale tijd in waarvoor je je ziek moet melden, bijvoorbeeld 9:00. Dit is niet toegestaan. Zelfs tijdens een shift mag je je nog ziek melden.
Aard van de ziekte
Als werknemer ben je niet verplicht de aard van je ziekte te delen met je werkgever. Het is voor de werkgever ook verboden hier naar te vragen. Als je je er comfortabel bij voelt om de oorzaak te melden is dit uiteraard prima.
Een werkgever mag wel vragen of je eventueel wel andere werkzaamheden kan doen. Heb jij een gebroken voet? Dan kan je wellicht zittend werk doen. Van belang is in ieder geval dat het werk het herstelproces niet mag hinderen.
Hoe vaak contact met leidinggevende tijdens ziekte?
Tijdens je ziekte dien je fatsoenlijk contact te onderhouden met je werkgever. Er is geen wettelijk minimum aan het aantal contactmomenten. Tijdens werktijden dien je sowieso bereikbaar te zijn voor je werkgever, maar deze mag ook niet constant contact zoeken.
Doorbetaling loon
Bij ziekte krijg je als werknemer gewoon doorbetaald. Een werkgever is verplicht minimaal 70% van het loon door te betalen bij ziekte. Hierbij mag het loon nooit minder zijn dan het minimumloon. Zo hoef je je geen zorgen te maken over je inkomen; je moet je immers volledig focussen op je herstel.
Een werkgever is gerechtigd om 1 of 2 wachtdagen te hanteren, in dat geval krijg je de eerste dag of eerste twee dagen geen loon uitbetaald. Het doel hiervan is om ongeoorloofd verzuim tegen te gaan. Afspraken hierover staan in je CAO of arbeidsovereenkomst.
Bedrijfsarts
Bij langdurige ziekte maakt je werkgever een melding bij de bedrijfsarts of arbodienst. Deze bepaalt of je daadwerkelijk ziek bent en of je eventueel ander werk kan doen. Als werknemer ben je verplicht hier aan mee te werken, je werkgever is immers ook verplicht je loon door te betalen. De bedrijfsarts heeft eventueel ook contact met je behandelend arts en stelt samen met jou een re-integratieplan op.
Goed om te weten; een arts heeft een medisch beroepsgeheim. Zonder toestemming mag de arts dus met niemand praten over je kwaal. Als je dus niet wilt dat je leidinggevende hoort wat er aan de hand is, dan hoeft dit niet. Wanneer jij bij de bedrijfsarts langsgaat, geeft deze arts enkel een oordeel over of je wel/niet kan werken, en met dit oordeel moet je werkgever het doen.
Werkgever doet moeilijk
Het kan voorkomen dat je werkgever moeilijk doet wanneer je je ziek meldt. Maar wat doe je dan? Hieronder lees je een aantal stappen die je kan ondernemen als je werkgever moeilijk doet bij een ziekmelding:
– Vermeld de regels. Allereerst kan je je werkgever wijzen op de regels die gelden omtrent een ziekmelding. Je weet in dat geval zeker diegene op de hoogte is van de regels.
– Blijf professioneel. Door professioneel te blijven zorg je in ieder geval dat vanaf jouw kant de zaak netjes blijft. Hiermee verklein je de kans op escalatie. Tevens houd je zo de eer aan jezelf, dat is ook wat waard.
– Houd communicatie bij: door de communicatie tussen jou en je werkgever bij te houden sta je later sterker mocht er een geschil ontstaan. Zonder bewijs kom je nergens. Je hoopt natuurlijk dat het niet zover komt, maar je weet maar nooit.
– Ga in gesprek. Ben je bang dat de situatie escaleert? Of voelt het alsof de werkgever dingen van je vraagt waar je je niet prettig bij voelt? Probeer dan met elkaar in gesprek te gaan om tot een oplossing te komen.
– Zoek gelijkgestemden. Langdurige ziekte heeft mogelijk een grote impact op jou als persoon. Naast dat je je lichamelijk slecht voelt, komt er wellicht een mentaal aspect bij kijken. Schuldgevoelens naar je werkgever of collega’s komen vaak voor, en ook het verminderde sociale contact is niet gezond. Een oplossing hiervoor is het zoeken naar gelijkgestemden; mensen die weten hoe het is om langdurig ziek te zijn. Samen kan je praten over alles wat komt kijken bij langdurige ziekte en dit kan verlichting brengen.
Vergeet niet dat het van groot belang is om je gezondheid op de eerste plaats te zetten. Als je je zorgen maakt over de reactie van je werkgever, dan komt dit niet ten goede van je herstelproces. Niemand heeft er wat aan als je langer ziek bent door bijkomende stress.
Ziekte registreren
Mocht je ziek zijn, of een van je werknemers, dan is het van groot belang om dit op de juiste manier te registreren. Je wilt precies bijhouden wanneer iemand voor de eerste dag ziek was, en weer beter. Ook wachtdagen wil je op de juiste manier registreren; zo houd je je aan de arbeidsvoorwaarden afgesproken in de arbeidsovereenkomst. Deze registratie regel je eenvoudig binnen Werktijden.nl. Probeer Werktijden.nl nu 14 dagen gratis. Meer weten over ziekteverzuim? Lees dan verder in de blog over verzuim.
Probeer nu 14 dagen gratis
Direct opzegbaar. Stopt automatisch.
Probeer Gratis