In elk bedrijf of organisatie is het noodzakelijk om werknemers tevreden te houden, zodat zij zonder al te veel weerstand werken. Ari Weinzweig, een bekende zakenman en schrijver, slaat de spijker op zijn kop met de volgende quote: “if you don’t create a great, rewarding place for people to work, they won’t do great work”.
Dit is makkelijker gezegd dan gedaan; er zijn namelijk meerdere aspecten waar je als management rekening mee moet houden om je werknemers tevreden én gemotiveerd te houden.
Een juiste balans van verantwoordelijkheid
Veel werknemers voeren het liefst zelfstandig werkzaamheden uit, waarbij ze keuzes maken zonder dat een manager meekijkt. Aan de andere kant moeten de verwachtingen niet te hoog zijn, omdat dat weer tot stress kan leiden. Zorg ervoor dat je op basis van het individu en de functie beoordeelt hoeveel verantwoordelijkheid de werknemer aan kan. De sleutel tot succes is om flexibel te zijn en samen met je werknemer een goede balans daarin te vinden.
When we tell people to do their jobs, we get workers. When we trust people to get the job done, we get leaders.
— Simon Sinek (@simonsinek) September 25, 2014
Een mooie start is om samen met het personeel te kijken naar de doelen voor de komende periode. Laat de werknemer hier zelf keuzes in maken en stuur bij op het moment dat de doelen te makkelijk of te moeilijk zijn. Dit geeft een gevoel van vertrouwen en waardering. Daarnaast zorgen doelen voor uitdaging en mogelijkheden tot groei.
Waardevolle functioneringsgesprekken
Veruit de meeste organisaties werken met functioneringsgesprekken. Een veel voorkomend probleem is dat deze gesprekken als routine wordt gezien, zonder dat er iets nuttigs wordt uitgehaald. Zonde, omdat deze gesprekken bedoeld zijn om te kijken of de werknemer voldoet aan de verwachtingen, hoe de werknemer zich voelt binnen de functie en de organisatie én of de verantwoordelijkheden in balans zijn.
Een organisatie zou actief moeten anticiperen op de kwaliteit en de opzet van deze functioneringsgesprekken. Zo kan het vermeerderen van de hoeveelheid gesprekken een positieve impuls zijn; als je in plaats van een jaargesprek een kwartaalgesprek voert, maak je voortgang duidelijker en doelen tastbaarder. Daarnaast kan je de werknemers laten meedenken in de opzet van de functioneringsgesprekken. Maak bespreekbaar binnen de organisatie hoe het personeel de gesprekken ervaart en waarin het kan verbeteren. Op deze manier kan het management de verwachtingen in kaart brengen en de opzet waar nodig veranderen.
Tenslotte is het toevoegen van een beloningssyteem waardevol. Het behalen van doelen wordt namelijk leuker als je er een beloning voor krijgt. Als dit al onderdeel is van je organisatie, zorg dan dat je te weten komt wat de werknemers van dit beloningsysteem vinden en breng in kaart of de beloning evenredig is met de moeite die zij in het doel steken.
Leiderschap als leidraad
Als management ben je het voorbeeld voor het personeel. Zorg ervoor dat je iedere werknemer steunt, met respect behandelt en eerlijk tegen ze bent. Daarnaast moet je transparant te werk gaan en iedereen gelijk behandelen. Als een deel van de organisatie een voorkeurspositie heeft, wordt dit snel gevoeld en bestaat de kans dat het overige personeel ontevreden raakt. Op het moment dat het management juist handelt is de kans groot dat de werknemers op dezelfde manier met collega’s omgaan.
What makes a master a master is that they never think they’re masters. Always be growing. Always.
— Robin Sharma (@RobinSharma) October 2, 2015
Binnen de organisatie moet er een omgeving zijn waar het personeel zich prettig voelt. Dit creëer je door een eigen, vaste werkplek aan te bieden. Deze werkplek moet veilig zijn en er moet ruimte zijn om te bewegen. Daarnaast zorgt, volgens onderzoek, een goede temperatuur en luchtvochtigheid voor een hogere productiviteit. In de omgang met elkaar is het belangrijk dat personeel zich vrij voelt problemen onderling te bespreken en dat er geen schaamte is als iemand ergens mee zit. Als dit niet goed zit binnen de organisatie, zul je meer verzuim zien en op den duur zelfs personeelstekort.
Overige tips om personeel te motiveren
Naast bovenstaande tips, zijn er tal van andere mogelijkheden om je personeel te motiveren. Hierbij een beknopte opsomming hoe jij je personeel tevreden houdt:
✅erken werk-privébalans; biedt medewerkers de ruimte om soms wat meer aandacht aan hun privéleven te schenken. Bijvoorbeeld door werknemers thuis te laten werken.
✅complimenten; vergeet nooit regelmatig oprechte complimenten te geven.
✅organiseer uitjes; teambuildingsactiviteiten of bedrijfsuitjes vallen vaak in de smaak.
✅extraatjes; bijvoorbeeld een cadeautje tijdens een verjaardag of een uurtje eerder vrij als iemand hard heeft gewerkt.
✅ontspanningsmogelijkheden; bijvoorbeeld een pingpongtafel of een geluidsdichtje ruimte.
Werknemers tevreden houden met een overzichtelijk rooster?
Een consistent en overzichtelijk rooster zorgt voor rust in je organisatie. Zowel voor managers als werknemers. Met behulp van Werktijden kan iedereen op elk moment zijn of haar rooster inzien en aanvragen doen. De software is zowel op pc te bedienen als op elke smartphone. Dienstovernames, verlofaanvragen, ziekmeldingen; alles is binnen een aantal drukken op de knop geregeld.
Benieuwd naar de software van Werktijden? Probeer het twee weken gratis uit en ervaar of het bij jouw organisatie past.
Probeer nu 14 dagen gratis
Direct opzegbaar. Stopt automatisch.
Probeer Gratis