Online personeelsplanner klaar voor de toekomst

De beschikbaarheid van medewerkers, verschillende contractvormen, vaste vrije dagen en verlof aanvragen: als werkgever is het makkelijk om het overzicht te verliezen.

Een online personeelsplanner waardoor écht efficiënter gewerkt wordt

Het is lastig om een goede planning te maken waar iedere werknemer het juiste afgesproken aantal uren werkt, daadwerkelijk beschikbaar is en het is lastiger te meten of er genoeg mensen op de vloer zijn om de dag of nacht te kunnen runnen. Zeker als de planning nog op papier of whiteboard gemaakt wordt, kan het zorgen voor verwarring. Hoog tijd voor een digitaliseringsslag. Maak kennis met de online personeelsplanner!

Om deze reden is een online planner prettig

Alles gebeurt tegenwoordig online, dus waarom zou ook de planning niet die stap naar volwassenheid maken? Een online planning zorgt voor overzicht, het is snel toegankelijk voor iedereen die er toegang tot heeft en aanpassingen zijn snel gemaakt. Er zijn diverse manieren om met een online personeelsplanner te werken. Zo is het mogelijk om zelf aan de slag te gaan met bijvoorbeeld Excel of Google Spreadsheets. Zeker als er nét begonnen wordt met online werken, is het verstandig om eerst deze laagdrempelige optie te proberen. Digitalisering vraagt namelijk ook om gedragsverandering, en dat kost tijd: werknemers zijn een bepaalde werkwijze gewend. Wordt hiervan afgeweken, dan kan dat in de eerste dagen/weken zorgen voor onbegrip. Een gewoonte moet men aanleren; het moet in ieders systeem landen. Geef het team dan ook de ruimte om dat te kunnen doen. Dit geeft ook weer wat ademruimte om zelf te puzzelen met alle mogelijkheden!

Voorbeeld template online planner

Alle begin is moeilijk, dat begrijpen we zeker. Ga er dus rustig voor zitten, en begin met het evalueren van de dagelijkse gang van zaken. Hoe loopt het proces nu? Waar zitten haken en ogen aan? Op welke vlakken gaat het mis – als het misgaat? Waar hebben werknemers behoefte aan? En waar heb ikzelf behoefte aan?

Zelf is hier vrij makkelijk antwoord op te geven; het is tenslotte hoe jij het ervaart. Echter is het ook belangrijk om bij collega’s in te checken. Wat ervaren zij? Wat hebben zij nodig? Wat missen ze? En hebben ze misschien direct al wat tips en suggesties?

Is dit eenmaal op papier gezet, dan kan het echte werk beginnen. Om het makkelijker te maken, hebben we bij Werktijden.nl alvast een voorbeeld template gecreëerd waar eenvoudig mee gestart kan worden. Op deze pagina is het template gratis te downloaden, én geven we meer informatie over de voor- en nadelen van het maken van een planning in Excel.

Benieuwd naar meer voorbeeld templates?

Online personeelsplanner app: Werktijden.nl

Toch liever niet zelf aan de slag, of direct toe aan een échte professionaliseringsslag? Dan is een planning app een volgend level. Het fijne aan een app of software is dat er veel mogelijk is. Thema’s aan- en uitzetten, collega’s wel of geen rechten toewijzen, exports uitdraaien ter informatie en andersoortige. Dat geeft vrijheid, en het is voor veel van onze klanten een prettige gedachte dat ze direct klaargestoomd zijn voor de toekomst. De planning, verlof en urenregistratie app van Werktijden.nl groeit met organisaties mee en past zich aan aan wat op ieder moment voor bedrijven en hun medewerkers van belang is.

We geven in de gratis demoversie een sneak peek.

Al nieuwsgierig hoe alle features eruit zien? 

Kijk rustig of het prettig werkt en vraag vooral ons team naar alle mogelijkheden.

Probeer Gratis